Min beste frokost

Favoritt frokost 17.mai

Jeg fikk forespørsel om å komme med tips til 17.mai-frokost, og da kommer min frokostfavoritt.En variant av denne frokosten fikk jeg og min datter Ane servert hver morgen på jenteturen vår til Alanya på april i fjor. Vi bodde på et forholdsvis lite hotell litt utenfor selve bykjernen, En Vie Beach Boutique Hotell. De kalte det tyrkisk frokost og det bestod av mange små skåler med rent kjøtt,  grønnsaker, honning, oliven, omelett, brød og selvfølgelig god olivenolje. En frokost jeg kan sitte lenge og nippe til og tar meg til sol og varme.

17.mai-frokosten er selvfølgelig  med norske råvarer og jeg tar det jeg har i skuffer og skap. Skapene og skuffene mine er kanskje ikke som alle sine skuffer og matskap, men det er jo bare å handle inn litt godsaker dagen i forveien.

Favorittfrokost

Beregn ca 100 g kjøtt og fiskpålegg pr person evt. mer hvis det er skikkelig sultne frokostgjester.

Grønnsaker er det bare å fylle opp med, alle spiser mer når det blir servert oppskjært i skåler. Det er bare å forsyne seg av sin favoritt.

Jeg brukte her perletomat, agurk, stangselleri, paprika og jordbær.

En god ost er alltid populært og smaker fortreffelig sammen med spekeskinke.

Honning er også godt til både ost og bær, grønnsaker.

Lag eggerøre av 1-2 egg pr. person, tilsett 1 ss væske pr. egg  (vann, melk) og smak til med salt, pepper og en liten dæsj sukker. Stekes i smør og pyntes med litt gressløk.

Fisk som gravlaks, røkalaks, varmrøkt laks eller kokt laks. Ha gjerne en liten skål med aioli eller majones som tilbehør.

Litt ruccolasalat med en skvett olivenolje

Godt brød, kjeks og smør hører selvfølgelig til.

Proteinrundstykker er et godt alternativ har du glutenintoleranse. Oppskrifta på enkle god bakst hvor du kan bruke glutenfri havregryn finner du her: http://www.furkunnjmat.no/en-fin-dag/

Håper dere bruker fantasien og finner deres egen favoritt frokost med å fylle skåler med god og sunn mat.

Frokostfavoritt 17.mai

 

Tagged: , , , , , , ,

Comments are closed.