Proteinrundstykker med rødbeter

rodbeter2

Alltid artig å teste nye oppskrifter. Jeg kjøpte meg fristende ferske rødbeter på butikken og disse må jo brukes til noe godt.Ferske rødbeter i seg selv smaker jo helt nydelig, nesten som drops og kan brukes i mange spennende retter. Jeg er nå endelig kommet i godt gjenge med litt sunnere livsstil.  Formen stiger og til og med kroppen spiller på lag igjen, så da er det klart det må bli proteinrundstykker til lunsj i dag,  “fridag, finvær og greier.” Det blir litt søl med rødbeter når de skrelles og raspes, men vær rask med å vaske hender og kjøkkenbenk etter at du er ferdig, så går fargen lett av. Nyklærne behøver nødvendigvis ikke å brukes når du rasper rødbeter…

Proteinrundstykker med rødbeter:

400 g cottage cheese (1 stor boks)

400 g havregryn

4 egg

2 ts bakepulver

1 ts salt

150 g raspa rødbeter                                                                                                                           

rodbeter

  • Sett stekeovnen på 200 grader over- og undervarme.
  • Skrell og riv rødbeter på et rivjarn.
  • Ha cottage cheese, egg, bakepulver og salt i en bolle og kjør glatt ved hjelp av en stavmikser (eller bruk en blender).
  • Vend inn havregryn og rødbeter og rør sammen til en jamn deig.
  • Trill runde rundstykke , trykk litt flate og sett på bakepapirkledd stekebrett.
  • Stek midt i omnen i 20-30 min, til rundstykka er gyldne.
  • Avkjøl på rist

Dette ble ca 16 rundstykker. Sunt og godt til frokost, lunsj eller kvelds. Ypperlig til matpakken med godt pålegg. Proteinrundstykkene kan med fordel oppbevares i kjøleskap hvis alt ikke blir spist med en gang. De kan også fryses.

Denne oppskrifta kan du bruke som basis til proteinrundstykker med gulrot også, det er bare å bytte ut raspa rødbeter med raspa gulrot.

 

Tagged: , , , ,

Comments are closed.